vineri, 12 octombrie 2012

In deriva de prea multa vreme

Anul 2001 eram studenta la ASE si il aveam ca profesor la cursul de Istoria Economiei pe dl Radu Vasile fost prim ministru al Romaniei. Toti eram impresionati de prezenta dumnealui. In acelasi timp umbla un zvon ca 3 sferturi pica la examenul lui.

Eu una mergeam ca ursul inainte fara sa plec urechea in dreapta si in stanga dar as fi mancat cartile ca sa iau nota maxima la examenul de Istorie a Economiei.

Pe la jumatatea anului ne-a cerut sa facem un referat. Nu mai tin minte exact tema stiu doar ca am "rupt" biblioteca facultatii, am cumparat insa o singura carte care a ramas in biblioteca mea personala, "Romania in deriva" de Silviu Brucan.M-a impresionat prin claritatea ideilor si logica scrisului mi-au ramas in minte in mod deosebit felul in care privind in ansamblu situatia internationala Romania era privita sub lupa si concluziile trase erau atat de clare, logice si reale.


Dupa aceast episod nu mi-au scapat niciodata emisiunile unde era invitat permanent dl Silviu Brucan, „Profetii despre trecut”de la PRO TV. Odata cu aceste emisiuni s-a nascut in Romania notiunea de analist politic, desi multi au incercat sa se erijeze in mari analisti nimeni nu a reusit sa atinga luciditatea comentariilor lui S. Brucan si au ramas doar la statiul de comentatori.

Notele de la referat au facut parte din examenul final, tin minte ca am stat cu sufletul la gura pana la sfarsitul anului. Am avut de ce pentru ca am luat singurul 10 din grupa mea. Am fost tare mandra de mine. Si, da, intr-adevar 3 sferturi dintre colegii mei au picat acel examen.

Cartea d-lui Silviu Brucan a ramas martor al emotiilor mele de atunci. A fost publicata de Editura Nemira. Insa abia acum pot sa scot in evidenta acest aspect. Editura este pentru un autor precum sotia din umbra pentru un barbat celebru. Ea este prima care are incredere in el, il sprijina. Ea il incurajeaza si il sustine. Cand el devine faimos este si ea cunoscuta insa prea putini ii stiu cu adevarat eforturile facute de ea. 

www.nemira.ro 


Au trecut  12 ani de cand editura Nemira a publicat cartea d-lui Silviu Brucan „Romania in Deriva” iata ca suntem in continuare intr-o pozitie de tranzitie precum o caruta ai carei cai merg unul hais si altul cea. Clasa politica care ne conduce s-a mai cizelat insa nu in sensul unui drum spre capitalism ci mai degraba urmarindu-si niste interese personale de imbogatire peste noapte mascate insa de masuri impuse de Uniunea Europeana pentru atingerea unor obiective europene. Dupa cum spunea si regretatul autor in cartea sa „Numai factori externi pot misca pe romani din aceasta stare, numai factori externi ii pot impinge de la spate sa paseasca pe calea spre capitalism”.

Odata cu citirea acestei carti s-au deschis in constiinta mea portile catre interesul spre politica. De atunci urmaresc, de pe margine, cum oameni politici se folosesc de instrumente precum mass-media pentru a influenta opinia maselor dar in acelasi timp se pun la adapost pentru a nu se descoperi  mis-masurile facute prin cumpararea la preturi derizorii a unor afaceri strategice.

Recunosc ca am recitit cartea din colectia "Politica" publicata de editura Nemira. Din pacate prea putine s-au schimbat si prea putini pasi inainte s-au facut. Din pacate mai este un drum lung pana la finalul acestei tranzitii aproape interminabile care ne apasa pe toti.

Acest articol este scris pentru SuperBlog 2012.

Niciun comentariu:

wibiya widget