vineri, 17 iulie 2009

Copii nu sunt ingerasi




- Tampitule!
- Prostanac fara minte in cap!
- Handicapatule!
- Idiotule!


Acest dialog se dasfasura chiar ieri in parc intre doi "ingerasi" care sigur nu aveau mai mult de 6 ani. Erau doi copii romani, imbracati cu grija si supravegheati de pe o banca de bunici si parinti.

Ma uitam la ei si apoi imi priveam propria odrasla...oare asa va striga si el peste 4-5 ani? As putea sa il cresc sub un glob de sticla si sa ii servesc cu lingurita doar maniere elegante si jocuri inteligente? Sigur ca nu! Cand va intra in contact cu astfel de copii va stii sa se apere...va putea sa faca fata? Parca as vrea intr-un fel sa il fac sa fie tare, sa fie smecher si sa nu se lase umilit de altii dar nu vreau nici sa fie un golan. Cum sa fac? Mi-e cam teama....cand asteptam "barza" acum aproape un an nu m-am gandit la aspectul asta...uff cam greu..

6 comentarii:

Ralu' spunea...

Foarte probabil ca ceilalti repetau si ei ce auzisera prin casa. Nu-i putem feri pe dragii nostri mici de contactul cu diversi de genu', daaaaar ii putem "pregati" prin repspectul pe care-l avem pentru ei si pentru noi.

adra_bell spunea...

Ieri, in parc erau doi copii mai maricei, baietei se jucau cu niste sabii din plastic si unul i-a zis celuilalt, "mori, mori odata". Am ramas cu ochii beliti si m-a vazut bunica baietelului care mi-a spus ca nu poate sa-l scoata de la nu stiu ce desene pe cartoon de unde a invata si altele, cica i-a zis o data "dispari piticanie":)), si biata femeie nu stia de unde a venit cu apelativul.
Acum, serios, ar trebui sa se faca ceva cu desenele astea, nici sa fie numai floricele pe campii, dar...

G. spunea...

Ralu': e simplu sa zici ca iti pregatesti copilul respectandu-l dar in mod concret...in viata de zi cu zi asta nu e de ajuns ... din pacate. Trebuie sa il inveti sa discearna intre ce e bine si ce e rau asta mi se pare cea mai grea parte din misiunea de parinte.

G. spunea...

Adra_Bell: ai dreptate, desenele animate sunt pline de violenta si de un vocabular foarte urat, stiu parinti care au codat Cartoon Network din acest motiv...

Augustin Moga spunea...

După umila mea părere, copiii fac diferenţa între partenerii de discuţie. Bunăoară, într-un fel vorbesc cu gaşca în spatele blocului, şi în alt fel cu bunica.

Sigur, unele influenţe vor exista între diferitele „stiluri” (vocabular, expresii) de vorbit, dar grosso-modo, copiii sunt perfect capabili să distingă şi să-şi adapteze stilul la partenerul de discuţie.

Prin urmare, nu mi-aş bate prea tare capul cu pregătirea pentru „jungla” din afara casei (cartier, parc, şcoală) -- chiar dacă la un prim contact propriu-mi copil va fi fiind într-un relativ dezavantaj (i.e. nu înţelege sau nu poate răspunde într-o manieră similară diverselor injurii), mi-s foarte liniştit că acesta (dezavantajul) va dispare în scurt timp, şi că vocabularul progeniturii se va fi „îmbogăţit” corespunzător în acest interval.

Cel puţin, aşa a fost pe vremea me'. :-)

În consecinţă, voi rămâne la „ale mele” şi voi căuta să stabilesc un cadru de dialog decent în ceea ce priveşte interiorul casei (i.e. familia). Adică aproximativ ce spunea şi Ralu'.

alina spunea...

Georgiana, din punctul meu de vedere, singura solutie aplicabila, dar cu foarte mare consecventa, este sa-i explici copilului ca "noi nu facem asa pentru ca ...", "la noi in familie regulile sunt altele decat la cutare si cutare deoarece ....", "nu accept sa vorbesti/sa te comporti asa fiindca ..." .... la infinit. Pana, cum spune Augustin, va pricepe diferentele. Si bineinteles sa te rogi la Dumnezeu sa aiba resposabilitate si discernamant pentru a alege cum trebuie de fiecare data in jugla sociala actuala.

wibiya widget